Motionsredskaber

At dyrke motion kan virke uoverskueligt og besværligt, når du er blevet ældre. Kroppen er ikke lige så smidig og stærk, som den har været, men rent faktisk kan din krop mere, end du tror. Du skal blot sørge for at finde de rette motionsredskaber og den rette træningsform, der passer til dig, din krop og dine behov. Du kan sagtens gå i gang med k...

At dyrke motion kan virke uoverskueligt og besværligt, når du er blevet ældre. Kroppen er ikke lige så smidig og stærk, som den har været, men rent faktisk kan din krop mere, end du tror. Du skal blot sørge for at finde de rette motionsredskaber og den rette træningsform, der passer til dig, din krop og dine behov. Du kan sagtens gå i gang med konditions- eller styrketræning i en sen alder, så længe du starter langsomt, og tilvænner din krop til at være aktiv.

Her hos Senior24.dk har vi samlet forskellige former for motionsredskaber, så du kan komme i gang med at få pulsen op hver dag.

Mere

Motionsredskaber 5 varer

Viser 1 - 5 af 5
Viser 1 - 5 af 5

Sådan vælger du det rette motionsredskab til træning i eget hjem.

I dag findes der et stort udvalg af motionsredskaber, der alle har vidt forskellige funktioner. Mens nogle af disse redskaber har til formål at styrke musklerne, har andre redskaber til formål at hjælpe med at forbedre din kondition. Det er derfor muligt at inddele motionsredskaber i to kategorier:

- Redskaber til styrketræning
- Redskaber til konditionstræning

Redskaber til styrketræning
Hvis du ønsker at styrke dine muskler, skal du tage et kig på redskaber til styrketræning. Styrketræning hjælper dig nemlig med at få større og stærkere muskler. Dog kan styrketræning også være en fordel, hvis du gerne vil tabe dig. Denne form for træning kan klares med enten elastikker, redskaber, maskiner eller med din egen kropsvægt. Hos Senior24.dk kan du eksempelvis finde en mavetræner og en rygtræner, der kan hjælpe dig med at få styrket kroppen.

Redskaber til konditionstræning
Disse redskaber er ideelle, hvis du ønsker at komme i bedre form, eller hvis du ønsker at smide et par af de overflødige kilo. Du kan eksempelvis gøre brug af et løbebånd eller en motionscykel. Hvis det kniber med mobiliteten, kan det være en fordel at starte med en pedaltræner eller en siddecykel.

Kan jeg gøre brug af motionsredskaber?
Motionsredskaber kan anvendes af alle uanset køn og alder. Der er naturligvis en forskel på, om du skal vælge det ene eller det andet redskab, men det kommer typisk an på, hvad dine mål er med træningen, samt hvor meget erfaring du har med at træne. Hvis du er i tvivl om, hvor meget din krop kan klare, så start stille ud, så din krop vænner sig til belastningen. På den måde vil du også med tiden opleve fremgang, hvis du sørger for at være fysisk aktiv i minimum 30 minutter om dagen. Hvis du ikke har kræfter til at dyrke motion hver dag, er det en fordel at gøre det så tit, som du overhovedet har overskud og kræfter til.

Hvilke motionsredskaber skal jeg vælge?
Der kan ikke gives et endegyldigt svar på, hvilke motionsredskaber du skal vælge. Først og fremmest kommer det nemlig an på træningens formål. Hvis du gerne vil tabe dig, er det en fordel med redskaber til konditionstræning, mens det er en fordel med redskaber til styrketræning, hvis du ønsker at styrke dine muskler.

Det er dog en fordel, at du finder ud af, hvad du har af behov, samt hvad du mener er bedst for din krop. Det vigtigste er, at du vælger motionsredskaber ud fra, hvad der er mest tiltalende for dig. Jo sjovere det bliver for dig at være fysisk aktiv, jo nemmere er det at få rørt kroppen hver dag eller i hvert fald flere gange om ugen.

Fordele ved motionsredskaber
At træne derhjemme med diverse motionsredskaber har flere forskellige fordele:

- Du kan tabe dig samt styrke din krop.
- Hvis du oplever problemer med ryggen eller har en skade, kan redskaberne også være til gavn i forhold til genoptræning.
- Motion er lig med mange helbredsmæssige fordele, da fysisk aktivitet kan forebygge diverse sygdomme.
- Fysisk aktivitet kan styrke din balance, hvilket kan være en fordel, da mange ældre har problemer med både balance og mobilitet.