Motionscykler 

Viser 1 - 5 af 5
Viser 1 - 5 af 5
Motionscykler

Motionscykler til seniorer

Det er aldrig for sent at begynde at dyrke motion. For seniorer over 65 år er det vigtigt med daglig motion for at holde sig sund og rask og modvirke en række aldersrelaterede symptomer. Vi anbefaler, at du arbejder med din sundhed ved at motionere dagligt, og da det danske vejr ikke er lige motiverende til udendørs aktiviteter hele året, så kan det være en god løsning at anskaffe sig en motionscykel eller andet motionssredskab, så konditionen og den fysiske formåen kan vedligeholdes indendørs. Det er dog ikke alle motinsredskaber, der er lige velegnede for seniorer, så her kan du læse vores anbefalinger.



Optimal og skånsom træning for seniorer

En motionscykel giver fremragende kardiovaskulær træning for seniorer. Under træningen tilføres kroppen mere ilt, blodcirkulationen stimuleres og blodtrykket sænkes. Resultatet er, at man føler sig bedre tilpas både fysisk og mentalt efter at have trænet.

Motionscyklen er samtidig en relativt skånsom form for motion, de cirkulære bevægelser udsætter ikke knæ og led for hårde belastninger, som ved eksempelvis løbebånd.

Det er nemt at træne på en motionscykel – den er altid klar, og du sætter dig blot op på den og cykler, som på en normal cykel uden at skulle tænke på at holde balancen. Da træningen foregår siddende, så føler man sig mere sikker end på en elipsetræner eller et løbebånd.



Hvad skal man som senior være opmærksom på ved valg af motionscykel ?

Især for seniorer er det vigtigt, at træningen startes med lav belastning. De fleste motionscykler har i dag en lille computerskærm monteret på styret, hvor man kan vælge mellem forskellige programmer eller indstille belastningen manuelt. Man kan også aflæse, hvor lang tid man har trænet, antallet af omdrejninger, hastighed og hvor lang distance man har tilbagelagt. Langt de fleste moderne motionscykler har også indbygget pulsmåler i håndtagene, så man kan følge sin puls eller hjerterytme på computerskærmen, hvilket er et rigtigt godt grundlag for korrekt motion, da man kan træne i forskellige pulsområder eventuelt efter lægens anvisning.

De mere avancerede motionscykler er udstyret med et såkaldt ergometer, som måler belastningen i watt – altså den kraft hvormed der trædes i pedalerne. Hvis du vælger en motionscykel med ergometer eller watt-måler, så skal du være opmærksom på, at ergometeret kan indstilles på effekt på 25 og 50 watt, hvilket vil være et godt udgangspunkt for træning for seniorer.

En anden vigtig ting er, at man som senior skal vælge en motionscykel er, at kigge efter en model med lav indstigning, som gør det lettere at stige af- og på uden at skulle løfte sine ben for meget. Det er med til at øge trygheden.

Hvis man har modtaget retningslinier fra sin læge omkring max. belastning, så er det ikke tilstrækkeligt at vælge en normal motionscykel, da disse sjældent angiver den præcise belastning i watt. I så fald skal du, som nævnt ovenfor, vælge en ergometer cykel, som har et præcis indikator for belastning, som er grundlaget for en korrekt træning uden overbelastning.

De fleste motionscykler har ofte indbygget pulsstyring og hastighedsafhængige programmer, som styrer belastningen på svinghjulet automatisk, så man hele tiden træner i sit korrekte og optimale pulsområde og på den måde overholder max. belastningen.



Liggecykel for seniorer

En liggecykel - også kaldet siddende motionscykel - kan være den bedste løsning, hvis man har problemer med ryggen. En liggecykel har et rigtigt sæde med ryglæn, som både er bredere og mere komfortabelt end det, man ser på traditionelle motionscykler, som normalt blot har en lettere overdimensioneret sadel.

Da en liggecykel også er meget lavere, så betyder det, at det er lettere for seniorer at sætte sig i den.

Når man træner med en siddende motionscykel, er det vigtigt, at man vælger en træningsposition, hvor sædet støtter ryggen- og især rygsøjlen korrekt, således at man får en nænsom træning, selvom man er udfordret på fysikken.

Sidde- eller liggecykler giver seniorer mulighed for både kardiovaskulær- og muskel træning, selvom fysikken normalt ikke er til større udfoldelse og kan være en god løsning for folk, som ellers ikke har mulighed for at holde den fysiske form vedlige i andre træningsformer.



Pedaltræner

En pedaltræner er et billigere alternativ til en motionscykel. Pedaltræneren bruges til træning af både arme og ben, og således aktiverer den forskellige muskelgrupper og mobiliserer leddene.

Så hvis en traditionel motionscykel ligger lidt over budgettet, så er pedaltræneren et rigtigt godt alternativ, hvor du kan komme i gang med træning fra en pris omkring kr. 400,-.



Husk altid at konsultere din læge, inden du påbegynder din træning.